Száz éves a Ford T-modell
Világhírű amerikai -magyar apától
2008. november 4., kedd 12:29 (3 éve)
Ez a cikk több, mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A T-modellt 19,5 éven át gyártották, igaz, pályafutása végére némiképp kiment a divatból. Egy korabeli vicc szerint abban hasonlított a fürdőkádhoz, hogy egyikben sem szeretné az ember, ha meglátnák.
Galamb József, akit mai szóhasználattal élve a T-modell főkonstruktőreként tartanak számon, 1905 decemberében lépett be a Ford Motor Company dolgozói közé. A Ford Múzeum számára hangszalagra mondott visszaemlékezései közt a következőképpen beszélt egyik legfontosabb munkájáról, amely alapjában változtatta meg az emberek életmódját: „1907 elején Mr. Ford így szólt hozzám: Joe, van egy ötletem. Tervezzünk egy új kocsit. Vigye a rajztábláját egy külön szobába, hozzákezdünk egy új modell tervezéséhez. Nem kell róla tudni senkinek. Az első dolog, hogy új sebességváltó kell, mert az eddigiekkel elégedetlen vagyok, nem elég praktikus. Akkor persze nem tudtuk, hogy ez lesz a T-modell! Vagy fél évet dolgoztam a sebességváltó megtervezésén. Utána 15 millió T-modellhez való sebességváltót gyártottak változtatás nélkül. Ez bolygómű volt. Elejétől végéig én terveztem. Több lehetséges változatot dolgoztam ki, és abból választottuk ki a legjobbat. De közben megterveztük a T-modell többi részét is, például az alvázat és tartozékait. Én voltam a felelős mindenért. Mr. Ford nagyon könnyű kocsit akart, amely nem került többe 500 dollárnál. Mindenki őrültnek tartotta Mr. Fordot. Tudniillik addig a legolcsóbb egy- vagy kéthengeres gépkocsik is 850 dollárba kerültek.” 1908. október 1-jén készült el az első eladásra szánt T-modell. A kiváló minőségű anyagok felhasználásával előállított, egyszerűen kezelhető, megbízható konstrukció a legzordabb utakon is vígan zötyögött. Egyszerű szerkezetét maga a tulajdonos, vagy legalábbis a falusi kovács is könnyen megjavíthatta – az új alkatrészek pedig potom áron, postán megrendelhetőek voltak a Ford Művektől.
A vállalat fennállásának századik évfordulóján Bill Ford egy kedves családi történetet elevenített fel. Eszerint dédapjának egyszer levelet írt egy öreg farmer, amelyben engedélyt kért rá, hogy T Fordjában temethessék el. Henry Ford hozzájárult a különös kéréshez, és válaszlevelében kedvesen érdeklődött ennek okáról. Postafordultával meg is érkezett a férfi indoklása: „Tisztelt Ford úr! Ez az autó eddig még minden kátyúból és gödörből kisegített. Remélem, az utolsóból is ki fog húzni!” Természetesen jellegéből következően a T Ford nélkülözött minden luxust, eleinte még színválasztéka sem volt. Ekkoriban született Henry híres mondása, miszerint „a vevő olyan színű kocsit kap, amilyet csak akar, feltéve, ha ez a szín a fekete". Ez a festék volt ugyanis a legolcsóbb, legtartósabb, legkönnyebben javítható, és nem utolsósorban ez száradt a leggyorsabban.
A nem egész három literes, húsz lóerős, négyhengeres, négyütemű, vízhűtéses motorral elérhető legnagyobb sebesség 65 km/óra volt, és száz kilométerenként kb. 13,5 liter benzint fogyasztott. Bolygóműves rendszerű sebességváltóját a fentebb már említett Galamb József tervezte, két előremenet és egy hátramenet sebességet lehetett rajta kapcsolni, meglehetősen szokatlan módon, az előremeneteket és a kuplungot bal oldali, a hátramenetet pedig a középső pedállal. A Saint Louis-i világkiállításon akkora szenzációt keltett az autó, hogy rögtön 350 ezer megrendelést regisztráltak rá. A minden várakozást felülmúló keresletet idővel csak egyetlen módon lehetett kielégíteni: szalagszerű termeléssel. 1913-ban, a húsiparból ellesve vezették ezt be a Highland Parkban épült új üzemben, ahol egy kocsi elkészítése tizenkét és fél óráról alig több mint másfélre csökkent. A termelés robbanásszerű növekedése hatással volt az árakra is, amelyek rendhagyó módon a gyártás során végig csökkentek. Bár kezdetben nem sikerült a megcélzott 500 dolláros árat tartani, az első T-modellek árcéduláján 850 dollár szerepelt, de az autót életciklusának végén akár 300 dollárért is megvásárolhatták.
1914-ben egy Ford-gyári munkás mindössze négyhavi keresetéből hazavihetett egy vadonatúj T Fordot! Henry egy idő után monoton munkát végző embereinek bérét a duplájára, napi öt dollárra emelte, és teljesen felhagyott az intenzív reklámkampánnyal. Amikor ugyanis a tízmilliomodik T-modell elkészült, ez már teljesen felesleges volt: a világon tíz autóból kilenc Ford-emblémát viselt! A jól ismert cirádás betűket – melyeket a közhiedelemmel ellentétben nem maga a gyáros formált – persze napjainkban is számon tartják. Egy közelmúltban készült felmérés szerint a Coca-Cola és a McDonald’s mellett a Ford az egyik legismertebb márkanév a világon.
Az 1927. május 28-ig gyártott kocsiból 15 007 034 darab készült, úgy, hogy bár a karosszéria a kezdeti faváz helyett később nagyrészt acélból készült, semmilyen lényegi szerkezeti változtatást nem hajtottak végre rajta. Az 1908-as és az 1927-es kiviteleknek több alkatrésze teljesen csereszabatos!
A Model T-nek nevezett és Tin Lizzie-ként (Bádog Böskeként) is ismert autó átformálta az autózás képét, „talpáról a kerekeire állította a világot”, „kerekekre tette Amerikát”. Hazánkban is jelentős mennyiséget adtak el belőle, a márka népszerűsítését pedig a húszas évek közepén egy rendhagyó „roadshow”-val, ahogy akkor hívták, Ford-karavánnal toldották meg. Galamb József többször hazalátogatott, ilyenkor rokonaival és barátaival, nomeg néha Horthy Miklóssal találkozott, előadásokat tartott, és korabeli szakmai és propagandafilmeket hozott magával. Kevesen tudják, de közbenjárásával a T-modellt kis híján Esztergomban is gyártották.
1999-ben egy nemzetközi szakzsűri választotta ezt a típust az „Évszázad Autójának”, amelyből napjainkban még több mint százezer regisztrált, működőképes példány van. A T-modellből gyártott mennyiséget csak 1972-ben tudta túlszárnyalni a Volkswagen Bogár.
Az októberi centenárium alkalmából a Budapesti Műszaki Főiskola és a Közlekedési Múzeum egy nemzetközi konferenciát szervezett. Az oktatási intézmény Népszínház utcai épületében – ahol egykor Galamb József is tanult – ingyenesen látogatható emlékszoba nyílt. A múzeumban január végéig látható Galamb lelkű „Bádog Böske”, avagy Száz éves a Ford T-modell című tárlat pedig nem csak az „Évszázad Autójáról” emlékezik meg, hanem a márka további mérföldköveiről és több híres magyar mérnök életútjáról is.
A megnyitón beszédet mondó Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. új PR- és kommunikációs igazgatója elmondta, 2008 a jubileumok éve a vállalat számára, hiszen most negyven éves az Escort, és már tizedik születésnapját ünnepli a népszerű Focus is.
Besssy
A cikk galériája
Tetszett a cikk?
Iratkozzon fel hírfigyelőnkre!
(Mi ez?)
Jogi nyilatkozat*
Feliratkozom
Hírdetési szöveg #1: |
500.000 Ft havonta! Érdekli ? Kattintson ide: http://netprofit.uw.hu/index. |
Friss tesztek
Honda Civic 5-ajtós 1.8 Executive Automata teszt
Négyajtós manuális váltós után ötajtós automataként is nálunk járt a kilencedik generációs Honda Civic. Vajon ez már a jövőbe visz?
Ford Mustang Boss 302 villámteszt
A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.
Renault Mégane RS 2012 pályateszt
Már 265 lóerővel szaggatja az aszfaltot a frissített Mégane-család utcai sportváltozata. Kicsit sajnos drágább is lett, cserébe maradt olyan jó, mint volt, ez is nagy szó manapság.
- Renault Mégane Collection 2012 miniteszt
- Összehasonlító teszt: Mazda6 2.0 GTA és Mazda6 2.2 CD163 GTA
- Citroën DS4 2.0 HDi Sport teszt
- Opel Insignia 1.4 Turbo Start/Stop Cosmo teszt
- Mazda3 Sport CD150 TX Plus teszt
- Subaru XV 1.6 Active teszt
- Honda Civic 1.8 i-VTEC Elegance Plus teszt
Címlapon
Friss cikkek
Reménytelen helyzet: érd utol a WTCC-pilótát
8 órája – Sztori
Rob Huff tavaly második volt a WTCC-n: gokarttal is lemosott mindenkit a pályáról, de a versenyt szervezési hiba miatt mégsem tudta megnyerni.
Volkswagen Crafter 35 HT MT 2.0 CR TDi teszt
Tegnap – Haszonjármű
Minden eddigi tesztautónknál nagyobb volt a 14 köbméteres rakterű, busznyi dimenziói ellenére B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető Volkswagen Crafter. Vajon hány tojás férhet bele?
Ezért tilos az ittas vezetés!
Tegnap – Sztori
Megnéztük, milyen hatással van az alkohol az autóvezetőre. Tesztsofőrünk nem érezte úgy, hogy ne tudna vezetni, ám figyelme erősen lankadt.
- Mi lett a Tuning Show Passatjából?
4 napja – Sztori - Hová lett a dugó Budapestről?
5 napja – Sztori - Érintettük és éreztük – megjött a Volvo V40
5 napja – Újdonság - Bigfoot kelet-európai módra GAZ-ból és Ladából
6 napja – Sztori - Startol a Renault Business Tour 2012
6 napja – Haszonjármű - Egy autó, egy járőr program a Rendőrségnél
Múlt héten – Sztori - Versenypályáról szabadulhat a Radical
Múlt héten – Sztori
Használtautó.hu
Ár: 999.000 Ft
Évjárat: 1995 / 11
Kivitel: cabrio
Üzemanyag: Dízel
|
Ár: 3.397.900 Ft
Évjárat: 2012
Kivitel: ferdehátú
Üzemanyag: Benzin
|
Ár: 1.500.000 Ft
Évjárat: 2001 / 12
Kivitel: sedan
Üzemanyag: Dízel
|
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése